Amaç
Toprağın verimli şekilde işletilmesini, işletilmesinin korunmasını, birim alandan azami ekonomik verimin alınmasını, tarım üretiminin sürekli olarak artırılmasını, değerlendirilmesini ve buralarda istihdam imkanlarının artırılmasını,
Kurum ve Kuruluşların tarım dışı taleplerini dikkate almak suretiyle tarım toprakları dışında kalan alanlarda alternatif alanları belirlemektir.
Giriş
Hızlı nüfus artışının ve endüstrileşmenin yaşandığı günümüzde; doğal kaynaklarımız plansız, düzensiz kullanılmakta, bunun sonucunda insanlığın geleceğini önemli ölçüde etkileyen çevre sorunları ortaya çıkmaktadır. Alınan bazı önlemlerin acil ve bireysel sorunları çözmeye yönelik olmaması, kalıcı bir çözüm getirmediği gibi bir takım yeni sorunlara da neden olmaktadır.
Ülkemizde kırsal ve kentsel gelişmeler yeterli planlamalara dayandırılmadan, genellikle gelişigüzel devam etmektedir. Çoğu kez verimli tarım arazileri tarım dışı amaçlarla kullanılmaktadır. Hatta devletin büyük harcamalar yaptığı sulama ve diğer tarımsal kalkınma projeleri amaç dışı kullanılmak suretiyle ölü yatırım haline gelmektedir.
Ülkemizde hala bir üretim planlaması yapılamamaktadır. Stratejik veya destekleme yapılacak ürünler mevcutta ne kadar alanda bulunmaktadır? Asıl önemlisi potansiyelimiz nedir? Arazilerin ne kadarında arazinin kabiliyetine göre üretim yapılmaktadır. İşte bu soruların ve akla gelebilecek tüm tarımsal sorunların çözümü Arazi Değerlendirmesi (AD) ve Arazi Kullanım Planlaması (AKP) ile mümkündür.
Arazi değerlendirmesi (AD) Arazi Kullanım Planlaması için en temel verileri içerir. Ancak tek başına AD yeterli değildir. AKP daha kompleks yapıdaki verilerin birbirleri ile olan ilişkilerini de kapsar. Arazi Değerlendirmesi ve Arazi Kullanım Planlamasında 1977 yılında yayınlanan FAO ilkeleri benimsenmiş olup, bu ilkeler doğrultusunda planlama gerçekleştirilmiştir.
Arazi Değerlendirmesi Amaç ve İlkeleri
Arazi değerlendirmesi; arazinin belirli bir amaçla kullanıldığı taktirde onun gereksinimlerini karşılama yeteneğinin ve arazinin düşünülen kullanım altında göstereceği performansın belirlenmesi işlemleridir. Diğer bir deyişle iklim, toprak, bitki örtüsünün ana etkilerini ve arazinin düşünülen arazi kullanım şekillerinin gereksinmeleri doğrultusundaki diğer unsurların araştırılıp yorumlanmasını içerir. Arazi değerlendirmesi arazinin halihazır durumu ile ilgilenebileceği gibi çoğunlukla arazinin kendi bünyesi ile arazi kullanımındaki değişiklikleri ve bunun sonuçlarını içerir. Arazi değerlendirmesinin Arazi Kulanım Planlamasına destek verebilmesi için aşağıdaki soruları cevaplamalıdır.
- Arazi halihazırda nasıl kullanılmaktadır ve şimdiki amenajman pratikleri değiştirilmezse ne olacaktır.
- Şimdiki kullanımda ne gibi düzeltmelerin yapılması mümkündür.
- Arazi diğer kullanım biçimlerinin hangilerine fiziksel olarak elverişlidir ve sosyo-ekonomik olarak uygundur.
- Bu kullanımların hangileri devamlı, zararsız üretime ve diğer faydaların sağlanmasına olanak verir.
- Her bir kullanımın beraberinde getireceği fiziksel ekonomik ve sosyal zararlı etkileri nelerdir.
- Ulaşılması istenilen üretimi gerçekleştirmek ve zararlı etkileri en az düzeye indirmek için ne gibi devamlı giderler gereklidir.
- Her bir kullanımda elde edilecek faydalar nelerdir.
Değerlendirme işlemi arazinin kullanımında verilecek kararlara temel oluşturur. Bu amaçla değerlendirme sonuçları her bir haritalama birimi için iki veya daha fazla potansiyel arazi kullanım türlerinin her birinin faydalı ve zararlı etkileri hakkında bilgi verir.
Arazi Kullanım Planlaması Amaç ve İlkeleri
Arazi Kullanım Planlaması (A.K.P) kısaca sınırlı kaynakları en iyi şekilde kullanmak amacıyla yapılan detaylı bir planlamadır. Bunun için;
- Arazi Kullanım Planlamasının gerekli olup olmadığının belirlenmesi.
- Arazi Kullanım Planlamasının amaçlarının belirlenmesi.
- İşlemlerin formüle edilmesi düşünülen arazi kullanım biçimlerinin ve önemli arazi gereksinimlerinin belirlenmesi.
- Çalışma alanında yer alan farklı tipteki toprakların (Arazi tiplerinin) belirlenmesi ve sınırlarının çizilmesi (Toprak Etüt ve Haritalama).
- Her bir arazi tipinin farklı kullanımlar için karşılaştırılması ve değerlendirilmesi uygunluk derecesinin belirlenmesi.
- Her bir arazi tipi için benimsenen kullanım şeklinin seçilmesi
- Projenin planlanması veya seçilen küçük bir bölgede daha ayrıntılı analizler için uygulamaya başlanması, fizibilite çalışmalarının yapılması Planın Uygulanmasına karar verme
- Uygulama
- Yürütmenin kontrolü
Arazi değerlendirmesi, yukarıda belirtilen 3, 4, 5. aşamalarda önemli rol oynar ve sonraki aşamalara bilgi sağlar. Böylece arazi değerlendirmesi arazi kullanımında bazı değişikliklerin gerekliliğinin belirlenmesiyle işleme alınır. Bu tarımsal gelişme projeleri, yada milli park, dinlenme alanları ve benzeri halka açık yerlerin planlanması gibi yeni üretken kullanımların geliştirilmesi şeklinde olabilir.
Planlama İlkeleri
- Arazinin uygunluk derecesi belli kullanım türlerine göre değerlendirilir ve sınıflandırılır.
- Değerlendirme farklı arazi tiplerinin elde edilecek gelirlerin ve gerekli giderlerin bir kıyaslamasını gerektirir. Bir çok bilim dalının görüş ve katkısı gereklidir. İlgilenilen alanın fiziksel, ekonomik ve sosyal unsurlarına uygun olarak yapılmalıdır. Uygunluğun değerlendirilmesinde en azından arazinin halihazır üretkenliği korumalı yıldan yıla üretimi düşürecek arazi kullanım türlerinden kaçınılmalıdır.
- Planlama birden fazla arazi kullanım türlerinin kıyaslanmasını gerektirir.
Farklı Ölçekteki Arazi Kullanım Planları Ülke seviyesinde AKP:
Milli hedefler ve kaynak dağılımı ile ilgili olup arazi kullanım politikasını, kalkınma planları ve bütçelerini, kanuni düzenlemeleri (arazi tasarruf rejimleri, orman politikası, su kullanım hakları) şekillendirir. Kullanılacak harita 1/1000000 veya 1/5000000 ölçekli haritalar olmalıdır
Bölge seviyesinde AKP:
Bu tip planlarda yeni yerleşimler, plantasyonlar, sulama sistemleri, alt yapı ( su, yol, işletme girdileri, pazarlama )arazi kullanım şekilleri ile uğraşılır. Bazı alt konularda daha detaylı olmak üzere 1/50000'lik haritalar yeterlidir.
Köy seviyesinde planlama:
Köyde yaşayanlarca öncelikleri belirlenen ilk planlama aşamasını oluşturur. Ne? Nerede? Ne zaman? Kim sorumlu ? sorularına cevap verir. Drenaj, sulama, toprak muhafaza, alt yapı, yol, süt toplama veya veteriner hizmetleri, pazarlama ve arz merkezleri, ürün planlaması konularını içine alır. En iyisi 1:20000 – 1:5000 arası ölçekli haritalardır.
Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Arazi Kullanım Planlaması Uygulamaları
Tarım Reformu Genel Müdürlüğü; 3155 Sayılı "Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün kurulması ve görevleri Hakkında Kanun" ile kurulan "Tarım Reformu Genel Müdürlüğü", Bakanlar Kurulu Kararının 01.12.1984 tarih ve 18592 sayılı Resmi Gazetede yayımı ile yürürlüğe giren, 3083 Sayılı "Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanunu'nun "Amaç" başlığı altındaki 1'inci maddesinde belirtilen; "Toprağın verimli şekilde işletilmesini, işletilmesinin korunmasını, birim alanlarından azami ekonomik verimin alınmasını, tarım üretiminin sürekli olarak artırılmasını, değerlendirilmesini ve buralarda istihdam imkanlarının artırılmasını" ifadesini kanunlaştırmak ve bu kanunu FAO ilkeleriyle bütünleştirmek suretiyle Arazi Kullanım Planlamasının ülke genelinde gerçekleştirmeyi, Türkiye topraklarının etkin ve sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasını hedeflemektedir.